Vánoční svátky jsou z pohledu obchodníka akcí s výrazným marketingovým potenciálem. Přinášíme několik rad, které se vám mohou při navrhování kampaně hodit.

Reklama ano nebo ne?

Zamyslete se nad tím, zda je pro váš obor vánoční marketingová kampaň vůbec potřebná. Dá se vaše zboží skutečně prodat coby vhodný vánoční dárek? Pokud ne, podporou prodeje se trápit nemusíte. I tady platí, že méně znamená více a rozhodně není nutné za každou cenu podléhat všudypřítomné masáži plné stromečků a kaprů.

Typickým segmentem, který se vánočních kampaní neúčastní s cílem dosažení zisku, jsou hlavně banky. U rychloobrátkového zboží zase přichází ten pravý čas až po Vánocích. Mnozí zákazníci čekají mimo to cíleně až na období lednových slev.

V některých případech tak stačí přímo před Vánoci zveřejnit poděkování nebo přání hezkých svátků. I tento způsob sdělení jsou lidé schopni a ochotni vstřebat. Obecně jsou přitom vůči reklamě vnímavější ženy.

Přesné cílení 

Vánoční kampaně jsou charakteristické tím, že se objevuje silná poptávka. Nakoupit potřebuje prakticky každý. Definujte si proto velmi přesně svou cílovou skupinu.

Pamatujte navíc na to, že váš obvyklý nakupující se během Vánoc změnil. Proč? Neprodáváte přímo svému zákazníkovi, během svátků čekáte na toho, kdo nakoupí pro svého blízkého člověka, který se jinak o vaše zboží či službu zajímá. Tuto odlišnou skupinu musíte umět adekvátně oslovit.

Určete si dále, čeho chcete se svou kampaní dosáhnout. Formulujte záměr celé kampaně. Pokud je například vaším cílem dosažení zisku, je vhodné si konkrétně stanovit, v jakém časovém horizontu nebo o kolik. Buďte ovšem realističtí.

Nebojte se emocí

Ačkoli jinak vaše značka komunikuje se zákazníky „civilním“ tónem, v průběhu svátků se nemusíte obávat toho být o něco osobnější.

Emoce jsou obecně velmi důležitou esencí marketingu. Sdílejte zážitky, vyprávějte příběhy, nebojte se v lidech vyvolávat vzpomínky. Vánoce jsou období, které k využití emocí přímo svádí a je povolena i trocha sentimentu.

I výzkumy potvrzují, že lidé na vánoční reklamy citlivě reagují. Alespoň jednu si dokáže vybavit plných 57 %.

Užitečné newslettery

Vaše cílová skupina nejspíš bude řešit před svátky jedno nejdůležitější téma: Jak vybrat dárek. A to v různých obměnách – jaký dárek pořídit pro babičku, přítelkyni nebo syna. Mnoho zákazníků nechá nákupy na poslední chvíli a bude řešit, co vybrat, aby ještě dárek vůbec pořídit stihli. Někteří se budou zase snažit nakoupit levně.

A právě newsletter jim může být nápomocný. Neváhejte proto poslat mail s užitečnými radami a tipy týkajícími se výběru zboží u vás.

Nemůžete s ním udělat chybu a vánoční prodeje se dají tímto způsobem podpořit účinně i tehdy, když podceníte načasování kampaně a dáváte ji dohromady na poslední chvíli. Optimální je totiž začít už zhruba v říjnu.

Autor: Zoner inShop – profesionální e-shopové řešení


okwu

Pisálek a redaktor na Okwu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *