Zhluboka se nadechněte, utište mysl, provoňte svůj svět, vemte do ruky pastelky a nechte odejít stres z práce i vašeho života.

Stres v práci zažil každý z nás. Naštvaný šéf, negativní kolektiv, přesčasy, směnný provoz, monotónní práce… A aby toho tlaku zvenku nebylo málo, přidáváme si i my sami.

Potřebujeme vydělat ještě víc, chceme být povýšeni, pochváleni, nesmíme zklamat rodiče a už vůbec se nesmíme propadnout ve společenském žebříčku – co by na to řekli naši bývalí spolužáci, přátelé a především nepřátelé, že?

Za těchto podmínek bude ve stresu každý. Úzkost, kterou tak v sobě pěstujeme v souvislosti s prací, se přenáší do našeho volna a my se ztrácíme v kolotoči tlaku, ze kterého není zdánlivě cesta ven.

Každý nový úkol se stává těžším. Naštvaný a negativní už možná není šéf a kolektiv, ale my. Jsme naštvaní už dopředu, podráždění a ve stresu, což samozřejmě nechceme, ale jak přestat?

Nechte to být

Ideální stav je se zkrátka nestresovat. Dojít k uvědomění, že na většině “problémů” vůbec nezáleží. Buď má totiž problém řešení a není třeba se stresovat, ale prostě ho vyřešit, nebo řešení nemá, a pak už je stres stejně zbytečný.

Zenoví mistři, jógoví učitelé i příjemné hlasy z meditačních nahrávek říkávají “nechte to být”, “nechte to odejít”. Takže až příště ucítíte, že se vás zmocňuje neklid, nechte ho prostě odejít…

To se snadno řekne, ale většina z nás si na stres tak zvykla, že jim tato rada přijde jako sci-fi. Naštěstí existuje spousta podpůrných relaxačních prostředků, které nás tomuto ideálnímu stavu přiblíží.

Dýchejte

První pomoc při každém stresu je hluboký dech. Zavřete oči, vypněte hlavu a několikrát se zhluboka nadechněte až do břicha. Dechová cvičení provozujte pravidelně. Dech je základ našeho života, bez něj nepracuje mozek ani metabolismus. Hluboký vědomý dech uklidňuje i energizuje.

Aromaterapie

Relaxace pomocí dechu se výborně propojuje s aromaterapií. Při náhlém stresu můžete použít esenciální olej již připravený a namíchaný v nosném oleji, směs promnout v dlaních a několikrát inhalovat, lze používat i preventivně jako parfém.

Jinou možností aromaterapie je provonět si byt za pomocí aromalamp. Uklidňujícími esenciálními oleji jsou například levandule, cedr nebo meduňka. Citrusy a máta osvěží a dodají sílu.

Fungovat vám bude především ta aromaterapie, která vám bude nejvíc vonět.

Antistresové omalovánky a mandaly

Velkým hitem v boji proti stresu jsou antistresové omalovánky a vybarvování nebo tvorba vlastních mandal. Někomu bude víc než kresba vyhovovat psaní krátkých veršů, třeba i trochu jadrných.

Přenesení pozornosti a transformace stresu v kreativní proces je vynikající ventil. I proto si mnoho lidí při práci mimoděk čmárá na okraj papíru.

Relaxační hudba

Všechny předchozí body můžete spojit s poslechem relaxační hudby, afirmací a nejrůznějších řízených meditací. K výběru jsou dnes nahrávky o konkrétních frekvencích k usínání, meditování nebo i na bolest hlavy.

K navození klidu i zvýšení koncentrace se osvědčily tibetské mísy nebo gregoriánské chorály.

A především nezapomeňte být šťastní, dělat, co vás baví, sportovat, zpívat. Nebrat na sebe tíhu celého týmu a světa.

A to, že z každé práce se dá odejít. Už jen to vědomí vás může zachránit.

Autor: Poznani-knihy.cz


okwu

Pisálek a redaktor na Okwu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *