Imunitní systém je pro člověka nezbytný. Když nefunguje, přináší nám to mnoho problémů. Jak na jeho podporu?

Správná životospráva

Jídlo byste v první řadě neměli vynechávat. Ráno nemáte chuť na snídani, oběd si nestíháte dát pro samou práci a hlad vás přepadá až u večeře? Tím své imunitě nepomáháte. Hladovka způsobí organismu oslabení.

Tvoří většinu vašeho jídelníčku pokrmy z rychlého občerstvení? Ani to není v pořádku. Stejně tak by vaše strava měla odpovídat svým složením. Aby mohlo tělo včetně imunity optimálně fungovat, potřebuje dostatečný přísun vitamínů, minerálů a dalších živin.

Deficitem trpíme zejména co do příjmu zinku a selenu. Z minerálů vám a vašemu imunitnímu systému prospějí zejména vitamíny skupiny A, B6, B12, C a D.

Naopak se snažte omezit přísun cukrovinek, které vašemu organismu dodají pouze jednoduché cukry. Ze svého jídelníčku také vyškrtávejte škodlivé tuky v podobě ztužených rostlinných tuků. Vzdejte se také alkoholu a kouření.

Pravidelný pohyb

Nemusíte chodit ani do posilovny, prospěje vám i obyčejná procházka. Vědci se sice stále neshodli na přesných číslech, nicméně to, že sportovci jsou méně nemocní, už vědí s jistotou. Pohyb a čerstvý vzduch jsou pravým požehnáním pro imunitní systém. Vaše tělo se stane odolnější a lépe se vyrovná s přítomností virů. Vyhradit byste si měli asi půl hodiny denně.

Pohybová aktivita jakéhokoli druhu má ještě jeden zásadní benefit: Může vám pomoci odplavit stres. A to představuje další mimořádně účinný způsob, jak pomoct své imunitě.

Užívání doplňků stravy

Pokud vaše tělo nemá vše, co potřebuje, přirozenou cestou, užívat můžete i doplňky stravy, jako jsou probiotika nebo glukany, případně vitamínové doplňky. Nic nezkazíte například braním vitamínu C.

Mějte však na paměti, že pestrou a vyváženou stravu výživovými doplňky určitě nenahradíte. Správně nastavený jídelníček by měl být základ.

Otužování

Za pravidelné otužování vám vaše tělo rozhodně poděkuje. Rozhodně to však nepřehánějte, začít musíte pomalu a postupně. Vaším cílem by se měla stát voda s teplotou asi 20 °C, pod kterou vydržíte přibližně dvě minuty.

Vhodné je rovněž zbytečně nepřetápět v jednotlivých místnostech. Doporučuje se pokojová teplota pouze nejvýše 22 °C. V ložnici by vám mělo stačit ještě méně, asi 20 °C.

A ačkoli s otužováním máme spojenou především zimu, není to celá pravda. Kromě pravidelného sprchování studenou vodou vám prospěje i chození do sauny. Nejlepší účinky má sauna finská, a to při frekvenci návštěv 1x týdně.

Dostatek spánku

Imunitní systém, který šlape doslova jako hodinky? To není nesplnitelný plán, alespoň pokud si denně dopřejete přibližně osm hodin spánku.

Nemůžete večer usnout? Vhod vám možná přijdou zásady tzv. spánkové hygieny: Nepijte večer kávu, nejezte těsně před spaním a z ložnice nemilosrdně vyžeňte veškerou elektroniku. Modré světlo dobrému spánku nesvědčí.

Chcete vědět více? Navštivte stránky ORL ordinace ze Slavkova – orlinfo.cz, kde najdete spoustu odborných článků, které se daným tématem zabývají.


okwu

Pisálek a redaktor na Okwu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *