V naší jedinečné kultuře shonu jsme naprogramováni k tomu, abychom se tlačili daleko nad rámec toho, čeho jsme schopni. Posouvat se za hranice svých možností a testovat je nemusí být nutně špatné, ale když svou produktivitu a serióznost nemícháte s relaxací a lehkostí, můžete trpět vyhořením.

Vyhoření je obvykle charakterizováno jako fyzické, emocionální a duševní vyčerpání, ztráta elánu a motivace, neschopnost soustředit se v práci nebo ve škole, pocit apatie nebo nedostatku emocí a pokles produktivity. Tyto příznaky mohou vést dokonce k depresi a úzkostným poruchám, protože se dostavuje cynismus a beznaděj. Zeptali jsme se psychologa, co nejčastěji k vyhoření vede a jak lze syndromu vyhoření zabránit.

Nevyužívání nebo neužívání si přestávek

Když nepoužíváte svůj „vypínač“ nebo vám chybí, máte větší šanci, že dojde k vyhoření. Nedělání přestávek nemá takový účinek, jak si myslíme. Může se zdát, že si říkáte „podívejte se, jak tvrdě pracuji“, ale ve skutečnosti tím vyčerpáváte svou produktivitu.

Lidé, kteří vynechali oběd, měli skóre vyhoření 73 % a ti, kteří obědvali u svého pracovního stolu, měli skóre vyhoření 54 %. I drobné přestávky, jako je krátká procházka během dne, snědení zdravé svačiny nebo dokonce rychlá meditace, mohou snížit hladinu stresu a snížit míru vyhoření.

Perfekcionismus

Když jste perfekcionista, je vaším jediným měřítkem dokonalost, a to měřítkem extrémně vysokým. Jste člověk s vysokými nároky, jehož ambice mu nedovolí spokojit se s druhým nejlepším. Tlačíte na pilu ve všech oblastech svého života a lidé kolem vás se mohou divit, jak to všechno zvládáte.

Pracujete dvakrát usilovněji než všichni kolem vás, abyste vypadali dokonale. Možná dokonce děláte svou práci znovu, protože s ní nejste spokojeni. Tím se dostáváte do pasti začarovaného kruhu, kdy se tváříte, že máte všechno pod kontrolou a daří se vám tak dobře, že nepotřebujete pomoc. Tím, že se snažíte vždy vypadat dobře, vyhoříte, protože tento obraz dokonalosti nemůžete udržovat věčně a je to vyčerpávající úkol, který musíte neustále plnit.

Neříkáte ne nebo se nezastáváte sami sebe

Souhlas s tím, že se ujmete věcí, na které ve skutečnosti nemáte čas, vede k vašemu vyhoření. Tím, že vždy říkáte ano, se můžete zavázat k nekonečnému seznamu úkolů a vaše pracovní zátěž (která už tak může být gigantická) se stane přítěží na vaší hrudi a ramenou. Když si nestanovíte hranice, dovolíte si pracovní nebo studijní přetížení.

Nikdo není povinen se vás zastávat a mluvit za vás. Naučit se to je základní životní dovednost. Pokud se o problému nebo špatném zacházení s vámi neozvete nebo se nepokusíte vyjednat pro sebe lepší podmínky, váš počáteční hněv přeroste v odpor a beznaděj. Někdy stačí včas rozpoznat nízkou sebedůvěru. Začnete nenávidět to, kde jste a co děláte. Nemusí to vždy dopadnout ve váš prospěch, ale vždy je důležité hájit své zájmy.

Špatný spánek

Někteří z nás mají tak náročný rozvrh, že mít pořádný spánek je pro jiné jen snem a realitou. Jako dospělým a mladým lidem se doporučuje spát 7-9 hodin. Pokud již máte spánkový cyklus, který vám pomáhá a se kterým souhlasíte, nemusíte nic měnit.

Přetahování večera na úkor spánku vám dlouhodobě nepomůže s výkonností. Náš mozek potřebuje čas, aby si řádně uchoval to, co jsme se naučili, a upevnil to, co jsme prožili během dne, a spánek je levnější než psychoterapie. Nechcete přece ve škole nebo v práci podávat výkony na méně než poloviční výkon, základ je dostatek spánku.

Špatný time management a prokrastinace

Řekli jste si, že to uděláte dnes, ale uděláte to až zítra, protože už je pozdě, i když jste měli čas. Všichni občas prokrastinujeme, ale když se to stane životním stylem, může to vést k pracovnímu nebo studijnímu přetížení kvůli odkládání úkolů a projektů, a tedy ke zvýšení hladiny stresu.

Pokud bojujete s time managementem a prokrastinací, pomohlo by vám udělat si průzkum, jak se vyhnout odkládání věcí a jak lépe využít svůj čas, abyste mohli pracovat, bavit se a odpočívat. Správný time management nám pomáhá vytvořit lepší rovnováhu v našem životě.

Necvičíte nebo nechodíte ven

Kromě toho, že cvičení zvyšuje hladinu serotoninu a dopaminu, podporuje metabolismus a posiluje imunitní systém, snižuje také hladinu stresu a hypertenze. Doporučuje se cvičit 3krát týdně po dobu přibližně 30 minut. Dokonce i krátké procházky, pokud většinu času při studiu nebo práci sedíte, způsobují prokrvení nohou, což zabraňuje vzniku krevních sraženin, jak je vidět u řidičů kamionů.

Pokud nechodíte ven na chvíli do přírody, přicházíte o hodně! Psychologické studie ukazují, že pobyt v přírodě snižuje hladinu psychického stresu. A nemusíte být venku dlouho. Stačí i pouhých 15 minut!

Nevykonávání rutinní péče o sebe sama

Cítíte únavu a nedostatek motivace, ale říkáte si, že budete pokračovat, i když jste si téměř jisti, že by se vám mohl rozskočit mozek, kdybyste pokračovali v práci. Když si nepřipouštíte stres ve svém životě a nepomáháte mu rutinními postupy péče o sebe, zvyšujete úroveň svého vyhoření.

Je životně důležité mít vyvážený život. K dosažení této rovnováhy je nezbytný dostatečný spánek, pohyb, zdravá strava a mechanismy zvládání stresu. Nezapomínejte na dny volna a dovolené! Pokud zbývající dovolenou, je pro vás výhodné si ji vzít namísto proplácení. Věnujte se činnostem, které vás baví a které vás uklidňují a uvolňují.

Nežádání o pomoc

Pro některé lidi je běžné, že nechtějí požádat o pomoc. Možná se bojíme odmítnutí, posměchu (to se stává), vnucování se spolužákům, kolegům nebo nadřízeným a učitelům. Nebo si prostě raději všechno řídíme sami a nechceme vnější zásahy.

Mnoho z nás se v dětství nenaučilo žádat o pomoc, nebo se nám dokonce pomoci nedostávalo, takže tento způsob myšlení, kdy si na všechno vystačíme sami, je spíše obranným mechanismem a nástrojem přežití, který používáme, abychom se ochránili před nejistotou a nepříjemnou situací, kdy o pomoc žádáme a kdy ji přijímáme. Pravdou je, že je těžké vzít všechno na svá bedra sám a je to také nemožné. Jsou prostě určité věci, které neznáme a v nichž musíme jít mimo sebe a požádat o vedení a vyjasnění. Není slabostí požádat o pomoc, když ji potřebujete. Pomoc dobrého psychoterapeuta je nutnost, pokud se váš svět začíná hroutit, zkuste třeba rogersovskou psychoterapii.

Závěr

Být vyhořelý je realitou pro mnoho lidí, kteří pracují nebo studují ve vysoce stresovém a náročném prostředí. I když není možné, aby lidé studium a práci zcela omezili, velmi se doporučuje najít způsob, jak se od svých úkolů fyzicky i emocionálně odpoutat, abyste na svých bedrech nenesli tíhu své práce neustále. Stačí málo, takže i 5 minut, kdy odejdete od práce, někam se projdete a pak se vrátíte, má velký účinek. Udělejte si čas na vyčištění mysli, abyste se mohli ukázat sami sobě a vydat ze sebe v práci to nejlepší.

okwu

Pisálek a redaktor na Okwu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *